Efektywna ewaluacja w praktyce - 25-26 stycznia w Rzeszowie odbyła się kolejna edycja szkolenia dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, w którym uczestniczyli dyrektorzy szkół i przedszkoli południowo-wschodniej Polski. W ramach zajęć zaproponowano określoną formułę warsztatową, która w swoich założeniach ma kształtować umiejętność przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej w placówkach edukacyjnych. Już na początku spotkania uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w szkole, wskazywali jej zalety - "ewaluacja daje możliwość poznania gdzie jesteśmy....., ...daje możliwość tworzenia wspólnoty odpowiedzialnej za kształt szkoły i eliminowania błędów...".. ukazuje obszary w których trzeba coś zmienić". Jednak pojawiały się też obawy, które możemy sformułować w jednym pytaniu - Jak dobrze i z korzyścią dla szkoły przeprowadzić ewaluację wewnętrzną ?
W trakcie pracy okazało się, że odpowiedź na to pytanie dały treści szkolenia. Zaczynając od refleksji nad swoją szkołą, zastanowieniem się nad wyzwaniami współczesnej edukacji, idąc ścieżką biegnącą przez wymagania, a kończąc na projektowaniu ewaluacji wewnętrznej w szkole ukazano po kolei etapy, które mogą wspomóc przeprowadzenie całego procesu w szkole. W spotkaniu widoczne było wielkie zaangażowanie uczestników w pracę, bardzo przyjazną atmosferą oraz częstą wymianę doświadczeń (wartość dodana każdego szkolenia... ) . Czy osiągnęliśmy zaplanowane rezultaty ? Myślę, że odpowiedź na to pytanie znajdziemy przeglądając w galerię ,a także cytując uczestników "...teraz zdaję sobie sprawę, że lepiej mniej ewaluować, ale bardziej przemyślanie...., ....dziękuję bardzo....; ... chcę w większym stopniu wykorzystywać potencjał mojego zespołu nauczycieli....., ...jestem jak najbardziej za ewaluacją wewnętrzną". Dodatkowo obserwując szkolenie widoczną wartością tego spotkania było to, że wzrosła świadomość tego iż ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem szkoły, to nauczyciele wraz z dyrektorem decydują o tym co będę poddawać ewaluacji.